Foto: Janko Ferlic

IQ-test dochter geëist

Onlangs eiste een vader in een kort geding dat de basisschool een IQ-test zou afnemen bij zijn dochter. Zijn dochter leed onder de echtscheiding (2016) en daardoor waren haar resultaten erg wisselend. De school zou in een gesprek de vader de IQ-test beloofd hebben.

De krant, de NRC, heeft zijn mening al klaar. We hoeven de vader niet erg serieus te nemen, want ‘zwarte polo, verwassen  spijkerbroek en donkerblauwe loafers’.

De rechtbank acht niet bewezen dat de school deze test beloofd heeft, bovendien was de moeder van het meisje, zij was eerder als docent werkzaam op deze school, het wel eens met de handelswijze van de school. En daar zit waarschijnlijk het grootste probleem, want de ouders voeren samen het gezag uit over het meisje en zullen daarom samen toestemming moeten geven voor een IQ-test. De school en de moeder winnen het kort geding, de vader verliest.

De grootste verliezer is het meisje. Er was al een vechtscheiding en nu is zij ook nog eens de oorzaak van een nieuwe ruzie tussen haar vader en haar school, en haar vader en haar moeder, en staat haar vader ook nog eens alleen in zijn verzoek om meer duidelijkheid over haar leercapaciteiten.

Waar is de hulp voor het meisje? Wat heeft de school gedaan om haar capaciteiten in beeld te brengen? Wisselende resultaten zeggen meer over spanningen of over een specifiek leerprobleem dan over een lagere intelligentie. Welke hulp heeft de school het meisje geboden? Waarom heeft de school het kort geding niet kunnen voorkomen? Waarom zijn ze niet in gesprek gegaan met een mediator?