Foto: onbekend

Docentenhumor

‘Leerlingen,’ aldus sprak de examencommissaris annex biologiedocent, ‘ik heb een ernstige mededeling. Ik heb zojuist vernomen van het ministerie dat er geen duim gelegd mag worden op het cijfer biologie.’ Paniek! Want de calculerende leerling had allang een keuze gemaakt voor welk vak niet meer gewerkt hoefde te worden. En nu kon deze zich wel eens flink in de vingers hebben gesneden. ‘1 april, haha.’ Zucht van verlichting.

Leerlingen zijn niet meer gemotiveerd om te leren. De oorzaak ligt bij de coronamaatregelen. Daarom moeten we de leerlingen tegemoetkomen. Dat doen we onder andere door examenkandidaten een extra herkansing te geven. Daarnaast mogen zij een duim plaatsen op een tegenvallend eindcijfer, dat cijfer telt dan niet mee. Misschien stopt het niet bij de herkansing en de duim. De VO-raad heeft een derde voorstel: examenkandidaten moeten, ongeacht het feit of ze geslaagd of gezakt zijn, kunnen doorstromen naar het HBO of de universiteit. 

Mijn vraag is: helpen we daarmee de leerlingen? En wat doet dat met het onderwijs? En mogen het HBO en de universiteit dan wel eisen stellen, of moeten ook zij door de knieën? Ik hoop dat onze Covidgeneratie niet het label ‘ongeletterde generatie’ krijgt, want dat is niet grappig.